Sluiten

Navigatie

Bij ons bepaal jij je eigen navigatie, je kan natuurlijk alleen op de Track van je GPS rijden, maar in het bos op een drukke kruising van paden is het lastig om te zien wel pad het juiste is en om steeds je motor te moeten keren in de bergen is ook niet echt handig. Met woestijn rally,s praten ze altijd over cap, afstand en windrichting. Dit komt daar in de zandduinen niet op track te rijden valt, het kompas naald achterna is al moeilijk genoeg , je hebt gewoon geen tijd om op de navigatie te kijken.

Roadbook navigatie bij Leppink

Tripy Navigatie

heb je geen zin in een papieren of digitaal/tablet roadbook, dan kan de Tripy een uitkomst bieden. De Tripy leer en monteer je in een minuut, verdwalen is uitgesloten en hierdoor rij jij onze evenementen als een bepijlde enduro. Nadeel is dat de Tripy uitverkocht is en ik heb geen idee of ze er mee doorgaan.( https://tripy.eu/nl). Op marktplaats kan je ze ook nog wel eens tegen komen.
De Tripy is een prettig navigatiemiddel bij onze evenementen. De montage door middel van het RAM mount systeem is binnen een minuut geregeld en de interne accu is ruim voldoende voor een dag navigeren. Kennis van het apparaat is niet nodig, ik leg je de werkwijze binnen een minuut uit. Hierdoor kan je heerlijk ontspannen deelnemen aan onze evenementen. Met de Tripy komt het motorrijden weer op de eerste plaats en heb je de volle aandacht om van de omgeving te genieten.

De standaard ram mounth bevestiging zit eigen te dicht bij, Het is fijner als de navigatie iets van je afstaat zodat het in een lijn staat met het pad waarover je rijdt. https://www.rallybikecenter.nl/ in lochem zijn goede tips te krijgen over de diverse montage mogelijkheden.

Van de Tripy hoef je weinig te weten en de onderstaande film is eigenlijk alleen interesant als je al eens met een Tripy hebt gereden en er gewoon wat meer van wilt weten.

Kleine uitleg werking Tripy

Onze vaste partner voor alle rally benodigdheden.

Rally Bike Center bestaat al bijna 20 jaar en richt zich voornamelijk
op de rallysport.

Of het nou gaat om een grote tank, banden/bib mousse of navigatie apparatuur bijna alles is vanuit voorraad leverbaar.

Ook voor advies ben je hier aan het goede adres, twijfel je nog welke banden keuze of welke manier van navigeren voor jou het beste is, neem dan contact op met Ewout en je krijgt een passend advies.
Is de aanschaf te hoog of wil je het eerst een keer proberen, verhuur van tanks en navigatie middelen behoort ook tot de mogelijkheden.
Mocht je last minute besluiten om mee te willen gaan maar geen tijd hebben om je eigen motor klaar te maken, wij hebben ook geprepareerde motoren klaar staan voor de verhuur.
Voor meer informatie kun je op onze website terecht.

rallybikecenter.nl

Leppink roadbook,
AV 10 DG betekend bij ons gemiddeld 10 graden en kan 30 graden afwijken. Is er geen pad zichtbaar en is het onduidellijk kun je de track volgen.
Gevaar geef ik nooit aan. Wel een stop bord of een uitroepteken bij situaties waar je op moet letten.

De meeste rally,s zijn gemaakt voor een auto met navigator en is voor een doorsnee motorrijder best moeilijk te volgen. Ik maak hobby matig roadbooks met zo een min mogelijk aanwijzingen. Knip alle uitroeptekens, uit een Dakar roadbook en er blijft weinig over. Tenzij je een fabrieksrijder bent is het prettiger om met aangepaste snelheid te rijden en zelf goed op te letten hoe het terrein verloopt. Een fabrieksrijder moet blindelings op het roadbook kunnen vertrouwen zij vliegen werkelijk door de duinen. Bij ons is het verstandiger om lekker te rijden op een snelheid welke het terrein toelaat. Al die uitroep tekens in een professioneel roadbook maken mij nerveus en halen mij uit de concentratie.

Wij maken roadbooks met zo min mogelijk aanwijzingen, gewoon het pad of track volgen tot aan de volgende situtie.

• Roadbook navigatie
• De beste rallyschool die er bestaat
• tegenwoordig Eenvoudige en draadloze montage mogelijk
• Bij ons is altijd de track aanwezig, daardoor is verdwalen uitgesloten.

Bij ons kan jij gewoon je eigen tempo rijden, niet de gids maar jij bepaalt de rijstijl. Heerlijk staand op de stepjes je motor aanvoelen terwijl je volop geniet van het motorrijden door een prachtomgeving. Heerlijk motorrijden over uitdagende tracks zonder je druk te maken over het navigeren is ook waar Leppink Adventure voor staat.

IPV. De track of Tripy navigatie adviseren wij om voor roadbook navigatie te kiezen, oké, in aanschaf duurder maar je kan dan wel aan alle rally,s deelnemen. De techniek staat niet stil en de grote Dakar-motoren hebben bij ons weining nut, gewoon een eenvoudige roadbooksteun op een standaardmotor is bij ons perfect. Als je een roadbook steun kiest vergeet dan ook niet dat deze bij een valpartij snel te vervangen moet zijn en bijkomend voordeel is dan ook dat je zo weer gereed bent voor een locale enduro of offroadrit.
De navigatiecockpit lijkt een heel verhaal, maar het is niet meer dan vermeld op deze foto en aangezien wij ook een track verstrekken, is verdwalen uitgesloten. Maar geloof me, het snelste ben je door op de bol-pijl aanwijzingen te navigeren.

Ga je als beginner mee met onze pracht OER in Roemenië, Spanje of het prachtige Marokko dan kom je als een ervaren rallyrijder terug en daar wij altijd een track voor je GPS leveren, deze track ( hoeft niet in beeld) is verdwalen uitgesloten.

Roadbook navigatie
Om prettig met een roadbook te gaan rijden moet je een paar dingen in de gaten houden. Bij een roadbook horen ook een GPS en een tripmaster, deze 3 zijn onafscheidelijk van elkaar en dienen behoorlijk op je motor gemonteerd te zijn. De positie moet zo zijn ingesteld dat je zowel zittend als staand naar het geheel kan kijken. Bij een lange afstandrally zoals bijvoorbeeld de Dakar, staat de cockpit ver naar voren. Hierdoor is het roadbook staand op de stepjes te lezen, terwijl je ook naar de weg kijkt. Het nadeel hiervan is weer dat de constructie veel zwaarder is en dat je bij een valpartij serieuze schade aan de cockpit op kan lopen.
Wij raden meer simpele systemen aan, welke rechtstreeks op het stuur gemonteerd worden. Zorg daarbij dat de kabels van jouw motor gewoon vrij blijven lopen.
Ewout van het rally bike center kan jouw goed adviseren, er zijn ook gewoon satelliet gestuurd afstand meters, dus geen geklooi met kabels en je hebt gelijk een (cap) graden aflezing. De MD roadbookhouder werkt altijd en omdat je bij ons ook de track van het GPS kunt volgen kan jij ontspannen leren navigeren. Let op! Zonder de track zijn wij een echte navigatierally, sterker nog, ik ken geen moeilijkere navigatie dan de Alentejo Rally Portugal. De Breslau rally is hierbij vergeleken makkelijk navigeren te noemen.

IPV een papieren Roadbook kan je tegenwoordig ook een Tablet monteren ( zie foto), zorg dan wel dat deze ook in het zonlicht is af te lezen

Tablet digitaal roadbook

Bij ons is een GPS verplicht, de Tripy is al een GPS maar als je voor de roadbook navigatie gaat zal ik een handheld GPS van Garmin kiezen, Ze zijn er ook met een inreach functie, hierdoor kan je buiten het GSM netwerk om communiceren via de satelliet d.m.v. email en het thuisfront kan je volgen. De Recente modellen hebben voldoende geheugen, De Montana is altijd een prima apparaat, vanaf de GPS 62 is deze serie ook prima geschikt.

Eigenlijk is een ico de grote ellende, je moet op de meters kunnen vertrouwen. Daar ik Roadbooks maak met de Tripy bepaald het GPS de afstand. Concreet als je 50km over de weg rijdt, moet jouw ico en GPS dezelfde afstand aangeven. Met een kabel heb je te maken met wielspin en de wielomtrek, als je echt gek wilt worden, rij dan eens een rally uitgezet door 3 verschillende voertuigen met alle 3 een andere afwijking. Gek makend.
Maak je ook niet super druk om de meters, bij waypoints en duidelijke situatie zoals een huis of boom. Moet de afstand wel kloppen natuurlijk. Rechtdoor maak ik alleen een situatie als ik hem gevaarlijk vindt. Meestal druk ik dan op of na het kruispunt. Bij de kerk rechts, sta ik netjes stil voor de situatie. Kortom zie het als een touwtje met de lengte van de track, verdeeld in het aantal situaties. Concrete 20 meter te ver of 20 meter voor de kerk maak een verschil van 40 meter. Gewoon op jezelf vertrouwen en voor de situatie denken en handelen. Je gaat pas lezen als je het niet meer weet.
Bij ons is een GPS verplicht. Tripy is ook een GPS. Zorg voor een recent handheld toestel met voldoende geheugen, daar je de hele week in een GPX krijgt.
Op een track rijden is lastig en kost tijd. Gewoon de aanwijzingen volgen op het roadbook is fijner en zolang de kompas naald maar lekker voor je uit beweegt zit je goed.

In de onderstaande film probeer ik wat uitleg te geven, maar het is eigenlijk niet moeilijk. Als je met ons meegaat mag je een dag bij mij komen oefenen en krijg je een pdf met uitleg, deze pdf snap je gewoon naar de oefening.

Op de Tips en Tricks pagina onder deelnemers info, Worden de instellingen van je Garmin en Tripmaster specifiek aangegeven.

uitleg garmin montana

tablet navigatie le Dakar

Een tablet zoals gebruikt in de Dakar zit alles ingebouwd, maar wij navigeren op dezelfde manier. Als jij met ons meegaat hebben wij voor de liefhebbers een uitgebreide uitleg en je mag een dag komen oefenen

Dakar navigatie