1) GPS:
Naast een Track krijg je Bij iedere rijdag een directe route van waypoints, deze maakt een rechte lijn van waypoint naar waypoint. Op deze manier kan je navigeren zoals in ieder andere rally.
Als je kiest voor automatisch doorklikken van de waypoints, hoef je alleen maar deze route te activeren. Let hiervoor op dat je routepunt passage staat ingesteld op b.v. 50 meter. Dit doe je door te gaan naar: routes/druk menu/routepunt passage/stel routedeel overgang in op afstand, zet de straal op 50 en zet het afstandvakje op M. (meter). Zorg er wel voor dat je navigeren staat ingesteld op een directe route. Staat je GPS ingesteld op navigatie via wegen, dan kan deze route extreem lang worden, daar hij de route over wegen gaat leggen. Dit kun je instellen bij: instellen/routering/begeleidingsmethode instellen op: niet via wegen.
Als je verkeerd bent gereden, kies dan: stop navigatie. Hierna nooit ‘hervat navigatie’ geven daar de kompasnaald dan blijft wijzen naar het gemiste waypoint. Als je weer terug bent bij de juiste situatie van het roadbook, gewoon de route van die dag opnieuw activeren en je GPS doet de rest.
Stel bij je kompasnaaldmenu 4 datavelden in:
- Voorliggende koers in decimalen/dus geen windrichting. Deze koers is de richting welke je rijdt, bv. roadbook average 180 degree.
- Afstand tot volgende waypoint. Afstand moet steeds kleiner worden. Zo weet je zeker dat je goed zit.
- Waypoint bij volgende in het scherm verschijnt de bestemming. Hier komt de naam van het volgende waypoint te staan. Dit waypoint staat vermeld in het roadbook als nummer: bv. 9513
Het mooie nu is dat de kompasnaald steeds zal aanwijzen waar de bestemming zich bevindt. - Is niet van belang, je zal kunnen kiezen voor afstand of maximum snelheid. Bij maximum snelheid kun je mooi zien of je kans krijgt op straftijd.
2) ICO of IMO:
De wielomtrek moet ingesteld staan bij standaard 21 inch wielen op 2.11 (ICO)
Daar de afstanden van het roadbook bepaald worden door het GPS kun je de wielomtrek goed bepalen. Rijd een wat grotere afstand zonder wielspin of hard remmen en het liefst over een vlakke weg. Zeg dat je GPS bepaald heeft dat je 50 km hebt afgelegd. Dan moet de ICO dit ook aangeven.
3) Roadbook houder:
Bevestig een stukje plastic aan het asje, knip bijvoorbeeld een dunne A4 opberghoes in A5 repen.
Dit is erg gemakkelijk om dagelijks het roadbook tegen aan te plakken. Een tandwiel roadbook draait erg zwaar met de hand als deze kapot is. Een roadbook aangestuurd met riempjes doet het altijd met de hand.
3) tablet digitaal roadbook:
Is hetzelfde als een papieren roadbook, zorg wel dat deze te lezen is bij fel zonlicht. Zorg ook voor een 1 Kollums doorlopend PDF. is eenvoudig te realiseren met een programma als pdf splitter
4) Ketting smeren e.d.:
Gebruik het liefst een soort van milieumat in het basiskamp. Een stuk plastic mag natuurlijk ook. Olie, kettingvet en benzine laat altijd zijn sporen achter en je kan wel raden dat onze overnachtingsadressen daar niet blij mee zijn!
5) Kleding en rugzak:
Naast de standaard spullen een paar tips: motorlaarzen met neopreen binnenschoen zijn voor de rallysport best fijn. Denk aan lopen in het bivak. Maar met natte voeten worden je voeten nooit koud.
Fietssport regenkleding is perfect. Een dun regenjasje (kan ook gedragen worden onder je jas ) houdt je warm of droog. Dit geld ook voor de windstopper fietshandschoenen.
Als je dan ook nog een endurojack hebt met een groot rugpand/zak waar je het jasje, de mouwen van het endurojack en de handschoenen tezamen met de reddingsdeken en wat krachtrepen in kan doen, ben je rallyklaar.
Neem een klein waterdicht rugzakje mee, voorzien van een camelbag van 3 liter.
Plastic zipzakjes zijn ideaal voor je portemonnee en telefoon. Een klein handkompas kan er zorg voor dragen dat je geen rondjes loopt bij calamiteiten. En uiteraard een wegenkaart van het gebied waar je door komt. Het beste te koop bij een (lokale) benzinepomp.
Tot slot: een potlood schrijft altijd !!